Helemaal gesetteld - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu Helemaal gesetteld - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu

Helemaal gesetteld

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Lorrelau

23 September 2013 | Zweden, Brokind

Inmiddels wonen we hier alweer 2 maanden. De tijd gaat zo snel!! De herfst maakt langzaam maar zeker zijn inkom. Vorige week was het nog 20 graden, en deze week is het gezakt naar 10-15 graden, en dat verschil voel je! Het weer is eigenlijk nog steeds heel goed, weinig of geen regen. Af en toe is er een donkere bewolke dag, en regent het een uurtje... Maar daarna schijnt de zon weer volop.

Nou waar ben ik op het moment een beetje mee bezig: iedere ochtend sta ik op rond 7 uur, pluk een appel uit de tuin, en fiets de heuvel op en af naar de bushalte. De bus is een grote luxe dubbeldekker reisbus, en zit 's ochtens helemaal vol met jongeren die naar school gaan en oudere mensen die naar hun werk gaan. Toen ik 1 keer het trapje naar boven op liep in de bus, ging de bus al rijden... Waardoor ik naar beneden kletterde en mijn knie openhaalde... niet zo charmant ;)!

De activiteiten op de uni zien er zo uit: we hebben ongeveer 6 uur per week college. Dit gaat over onderwerpen als Domesticatie, genetica en fysiologie (hersens en hormonen). Best pittige onderwerpen, vooral als je niet echt een achtergrond in genetica hebt... Ik loop dus een beetje achter op dat onderwerp.
De rest van de tijd zijn we bezig met projectwerk, ik doe nu een project over het verbeteren van het welzijn van de laboratorium muis, en hoe domesticatie werkt op genetisch vlak. We lezen dus veel artikelen over honden, ratten en vossen (hier is veel onderzoek naar domesticatie gedaan), en gaan we deze week de muizen nieuw nest materiaal geven en deze observeren met behulp van camera's en gedragsprotocollen.

Verder doe ik ook nog leuke dingen! Vorig weekend kwamen 12 studiegenoten en 1 hond langs in Brokind. We zijn met z'n allen naar het Viggeby natuurreservaat gelopen (half uurtje), wat erg mooi was! Daarna hebben we ge-BBQed bij een daarvoor aangewezen plek, compleet met bankjes, hout, BBQ en uitzicht op het meer. Daarna hebben we in onze woonkamer nog wat wijn gedronken, de kamer zat dus aardig vol met duitsers, zweden, franses en spaanse mensen.. en wij natuurlijk!

Afgelopen week is Michael naar Engeland gegaan voor z'n tentamen... En nu afwachten of hij het heeft gehaald of niet! Best spannend!

Michael had een opblaasbare kayak uit Engeland meegenomen (zijn daar een stuk goedkoper ;) ), dus dit weekend hadden we een 2 daagse trip gepland! Ons eind doel was Rimforsa, waar we op zondag mijn studiegenoten zouden ontmoeten, en in een groep de grotten van Trollegater zouden verkennen.
En natuurlijk precies die dag slaat het weer om. De kayak volgeladen met tassen, eten en een tent, en dan tegen de wind in 2 meren over en wat rivieren... heel pittig! En natuurlijk komt de wind altijd van de verkeerde kant.. dus daar hadden we veel langer over gedaan dan verwacht. Na 4,5 uur peddelen waren we uitgeput en hebben we een tent opgezet op een eiland in 1 van de meren. We waren niet de enige op het eiland... het stikte er van de rode mieren!! We hadden een plek met wat minder mieren per vierkante meter uitgezocht, en een vuurtje gemaakt. En wat zien we daar in de verte!!?? Een Das!! (Die beestjes met zwart witte strepen op hun kop en een grijs lichaam). Hij had ons niet door en scharrelde rond op 10 meter afstand van waar wij stonden... plotseling bevroor hij, stak zijn neus in de lucht... draaide zijn kop naar onze richting... en rende weg!

Heb wel heerlijk geslapen! Het was een stuk minder koud als vorige keer, het was nu helemaal niet mistig en het miezeren hield al gauw op. We hoorden wel allemaal rare geluiden op het eiland... De vorige ochtend zijn we op tijd vertrokken naar Rimforsa... maar kwamen alsnog te laat aan. Het waaide zelfs harder dan de dag ervoor. Gelukkig konden mijn studiegenootjes ons na de grotten naar huis brengen in de auto, zodat we niet helemaal weer terug hoefte te varen.
De grotten lagen in een natuurgebied, heel mooie bossen met grote rotsen overal. Er zaten grote spleten hier en daar in de grond, en daar tussenin kon je de grotten in kruipen, echt heel small en klein, en spannend! Daarna hebben we nog wat rondgelopen door het natuurgebied, wat eten opgewarmd bij een BBQ plaats en weer naar huis gereden... pfff helemaal kapot!!

Deze week ga ik trouwens test ritjes maken met een aantal autootjes, ben benieuwd wanneer ik mijn perfecte auto vind!! Jullie horen het snel! :)

Maar hoe is het met iedereen?? Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen, avonturen en plannen, dus stuur me gauw een mailtje of bel me op skype!!

XXX van Laura en Michael


  • 23 September 2013 - 16:59

    Marian Knip:

    Klinkt allemaal erg leuk!! Geniet er maar van en succes met je studie.
    Grt. Marian

  • 23 September 2013 - 20:52

    Laura2 En Thijs:

    Hee Lau en Michael!
    Wat klinkt het onwijs gaaf allemaal! Haha we zijn best wel jaloers, zo mooi is Nederland niet!
    Zullen we snel een keertje skypen?
    Xxx Lau en Thijs

  • 23 September 2013 - 20:59

    Patricia :

    nou ik heb een hele lange reactie geschreven maar ik zie m nergens meer ik vind dat je weer spannende dingen hebt gedaan en hoop dat michael een goed gevoel heeft over zn examen !!
    hier is de herfst ook ingetreden de temp is naar gebeneden ook ongv 10 tt 15 gr
    vandaag was t lkr weer .....dus heb de tuin gedaan alles weer naar binnen voor de winter
    dit weekend in duitsland geweest ..was gezellie !!
    ik hoop je gauw weer te spreken met Skype dus msg deze week ??
    opa en oma gaan woensdag naar usa voor 6 weken
    hey gr aan michael en dikke X voor ljou xxxxxxxxxxxxxxx0xxxxxxxxxxxoxxxxxxxxxx momxxxxxxxxxxx

  • 23 September 2013 - 23:14

    Edwin:

    Hey Laura en Michael,


    Klinkt alsof jullie je draai gaan vinden daar. Mooi zo. Kijken jullie wel uit met dat wildkamperen daar? Nu ontmoeten jullie een das, straks een beer... Of nóg erger in die Scandinavische landen; trollen! Of Rasulka's ofzo. :-0 (Lees: Rien Poortvliet)

    Hier gaat alles goed! Mijn avonturen gaan voornamelijk over tekenfilms. Dus groter dan m'n tekentafel zullen mijn avonturen niet worden. (www.facebook.com/TrippelTrappeldeFilm :-) Wat we dan wel weer gemeen hebben is dat ik ook met dieren te maken heb; fretten, kanaries, ratten en wandelende takken. Plus 't paard van Sint uiteraard.

    Maar in november ga ik ff op avontuur in Los Angeles!! Met een aantal vrienden/collega's ga ik naar een groot Animatie-festival daar. Grote helden (animatoren van Disney/Pixar/Dreamworks enz) ontmoeten, demonstraties bijwonen + een vakantie er achteraan in San Diego en Santa Monica! Heb er zin in!

    Succes daar verder met the wildlife en auto's uitkiezen!


    Groeten,

    Edwin.






  • 24 September 2013 - 12:00

    Nicolette:

    Wow klinkt allemaal super. Fijn dat het gelukt is met de kayak mee te nemen en dat jullie hem al meteen uit konden proberen. Ik ben benieuwd naar het autotje. Beide succes deze week en snel weer skype! xxx

  • 24 September 2013 - 16:45

    Erica:

    Nou, dat klinkt allemaal niet verkeerd hoor! Ow...maar die arme muisjes op je werk, geef ze maar een knuffeltje van me ;-)

    Hopelijk lukt het met je autootje, wel zo gemakkelijk. Fijn dat je je werk en ontspanning zo kan afwisselen.
    Geniet ervan en groetjes ook aan Michael,
    Erica.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lorrelau

Op naar het volgende avontuur. Dit keer een iets grotere uitdaging.. Emigreren naar Zweden! Hier ga ik een Master studie in Applied Ethology and Animal Biology volgen, voor 2 jaar.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 19761

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 September 2015

Studeren en overleven in Zweden

01 November 2010 - 20 Juli 2011

Gannets and Jungle Laura... The incredible jouney

Landen bezocht: