De eerste maand in Zweden - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu De eerste maand in Zweden - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu

De eerste maand in Zweden

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Lorrelau

01 September 2013 | Zweden, Brokind

Laat ik bij het begin beginnen. Onze eerste nacht hebben we doorgebracht in Stockholm. Beide bepakt met 30 kilo, hebben we 's nachts door de stad gedwaald, op zoek naar ons hostel... een boot met de naam Anadin.
Het was erg warm in Stockholm, en we waren kapot toen we in ons minikamertje zonder ramen aankwamen. Toch zijn we daarna de stad ingegaan om door de historische straatjes van Gamla Stan Stockholm te bewonderen. Echt prachtig! Alsof je terug in de tijd gaat, allemaal kleine straatjes, gekleurde huisjes, pleintjes met fonteinen en bankjes, kleine parkjes, en een prachtige grote rivier die door de stad stroomt. Stockholm is echt een aanrader!!! (ook als je van shoppen of meer moderne architectuur houdt trouwens).

De volgende dat zijn we op weggegaan naar ons huurhuisje die we over de mail besproken hadden. Een beetje zenuwachtig maakten we 2 en een half uur lange reis naar Brokind. De eigenaresse was niet thuis, dus werden we verwelkomt door haar moeder, die ook gelijk boodschappen voor ons had gedaan. We werden rondgeleid door het huis, wat nog groter was dan ik had verwacht! Onze eigen woonruimte is boven, maar we mogen het hele huis gebruiken, en alle spullen die we in het huis vinden. Echt geweldig, meubulair hebben we dus niet hoeven kopen, en het huis stikt van de kleedjes, foto lijsten, vaasjes, noem maar op! Dus zelf dat hebben we niet zelf hoeven halen. Onze slaapkamer is een beetje apart, boven het bed zit een spiegel, en naast het bed een raam waardoor je de woonkamer kunt zien. Verder hebben we een ruime badkamer met douche (en sauna, die nog gemaakt moet worden helaas). 2 extra kamers, die we nu ingericht hebben als studeerkamer en chill/hobby kame, een ruime lichte woonkamer met openhaard en een groot balkon die uitkijkt op het meer voor het huis. Ook hebben we 2 grote opbergkasten waar onze logeerbedden en extra dekens nu in opgeslagen liggen.
Het enige nadeel van het huis... het internet was nog niet aangesloten, maar dat zou snel geregeld worden! Het heeft 3 weken geduurd.... en wat doe je dan? Je bent nieuw in een land, hebt geen idee waar alles is en hoe je ergens komt...

Het is bijna niet meer voor te stellen dat er ooit tijden bestonden waarin internet er nog helemaal niet was... hoe zochten eerdere imigranten alles uit? Hoe oefenden zei de taal, en regelden alle benodigdheden?
We konden niet anders dan gewoon afwachten, en tripjes naar Linköping maken om daar in de bibliotheek te gaan zitten.

Dus nou, hoe hebben we onze tijd hier een beetje doorgebracht? Iedere dag zijn we gaan zwemmen in het meer voor het huis, hebben we lange wandeltochten door de bossen hier gemaakt (echt hele mooie bossen, veel variatie in de omgeving, heuvels, rotsen, meren, en wilde dieren), en hebben we ons beziggehouden met langvergeten hobbies zoals schilderen en schaken.

Aangezien ik zo'n lieve geweldige familie heb, kwamen mijn moeder en broer langs met de auto, volgeladen met al onze spullen en onze 2 konijnen. De konijnen leven hier nu een zeer verwend, luxe bestaan, hebben een gigantische woonruimte en mogen iedere dag even rondrennen in de gigantische tuin om het huis. Lela, nieuwschierig als ze is, vond zelfs dit niet genoeg en maakt als het lukt, korte uitstapjes naar de tuinen van de buren. Ook kwamen mijn tante en 2 neefjes nog even langs, en met hun hebben we vooral de omgeving rondgesnuffeld.

De eigenaresse van het huis is trouwens erg aardig, ze is 30 jaar, en ook nog student. Ze heeft 2 kleine hondjes (Hugo en Nellie) en ze is vooral heel makkelijk. Ze is vrijwel nooit thuis, en dus hebben we haar nog maar 3 keer gezien de afgelopen maand, wat betekend dat wij dus het hele huis voor ons alleen hebben.

Mijn eerste dagen op de universiteit zijn ook een feit, ik heb erg leuke studiegenoten, en al leuk contact met een aantal buitenlandse studenten en een zweedse. De studie is helemaal wat ik ervan had verwacht, en meer. Om even een voorbeeld te noemen: 6 weken per jaar zullen we in dierentuin Kolmården wonen om daar de wilde dieren te bestuderen en hier praktijk ervaring mee op te doen. Ook worden er ieder jaar thesissen geregeld in Peru en Mexico, om met Spinaapjes en Kikkers te werken. Een oud student werkt momenteel met Lemurs (die schattige aapjes uit Madagaskar) en krijgen we les van een Zweedse celebrity uit de Ethology sector (dier gedrags studies). De studie focust op gedrag van huis, vee en wilde dieren, en combineerd dit met soortbehoud door middel van dierentuinen en de ecology sector. Helemaal perfect dus!

Nou dit klinkt natuurlijk allemaal een beetje te mooi om waar te zijn! Dus zal ik nu de downsides van ons verblijf in Zweden benoemen.
- Waar we wonen is erg afgelegen, bussen rijden niet altijd op de tijden dat je ze nodig hebt, en de enige luxe in dit plaatsje is de locale supermarkt, die erg duur is.
- We hebben geen uitgaansgelegenheden in de buurt, en als we uit willen gaan in Linköping, moeten we al vroeg de bus pakken.
- Afstanden tussen bushalte en gewenste locatie liggen soms ver uit elkaar, waardoor je veel en lange afstanden moet lopen.
- Overal zijn heuvels, en best stijl, dus lopen en fietsen is soms best pittig!
- Eten is duur, en de goedkopere supermarkten zijn niet echt bij ons in de buurt.

Oftewel, een autootje zal een hoop goedmaken!!! Ik kwam er wel achter dat winterbanden verplicht zijn vanaf december tot eind maart.

Even een voorbeeld waarin we echt graag een auto hadden willen hebben: Naar IKEA voor een bureau en bureau stoel!!! 2 keer overstappen en hele stukken lopen met allemaal zware dozen in je handen is niet echt handig, en dan gaat het ook nog eens regenen, en past het bureau blad amper door de deur van de bus :S!

Even een tripje naar Mediamarkt, loopt uit op een wachttijd van 2 uur op de volgende bus, zo ben je ineens veel later thuis dan verwacht.

Een BBQ met mede internationale studenten, 1,5 uur lopen met zware boodschappentassen, op zoek naar de locatie. Ons nepvlees ligt net op de BBQ, en we moeten eigenlijk alweer weg, onze laatste bus vertrekt alweer een uur later...
In de natuur willen wonen heeft dus wel z'n nadelen!!

Dit weekend is het weer (eindelijk) een beetje aan het afkoelen, de afgelopen 3 weken is het warm en zonnig geweest (behalve in de dagen dat mijn familie langskwam...). We kijken niet echt uit naar de winter, al lijkt het me ook wel weer spannend en gezellig. Hopelijk hebbe we dan een mooi autootje met winterbanden, zodat we ook eens kunnen socializen ;)!

Michael is trouwens hard aan het leren voor zijn inhaal examen van eind september en gaat snel op zoek naar werk in de stad!

Ohja, nog even kort... hoe zijn de Zweden?
Tot nu toe, erg aardige behulpzame mensen, rijden wat langzaam in het verkeer en letten ontzettend goed op de regeltjes. De Zweedse mannen zijn vaak bebaard, groot en lijken wat op houthakkers, ze hebben meestal blond haar, dat ook regelmatig in een klein knotje wordt gedragen, ook zijn snorren bij de jonge Zweedse mannen hip op het moment (of nog steeds... ). Zweeds vrouwen lijken eigenlijk gewoon veel op nederlandse vrouwen... tja... mannen, helaas, ze zijn hier niet knapper als in Nederland!! En gelukkig spreekt iedereen goed engels!

Tot het volgende verslag, en dan zal ik het korten houden ;) beloofd!

he lau en micheal,

wat super om te lezen dat jullie het zo onwijs naar jullie zin hebben, klinkt echt geweldig allemaal! ( voorals die Zweedse mannen ;p )

• 01 September 2013 - 19:48

Edwin:

Hey Lauw en Michael,

Al veel dingen meegemaakt lees ik. Gaaf! Toevallig dat je les gaat krijgen in de Kolmarden Zoo, Lauw. Daar heb ik nog wat ontwerpen voor moeten maken bij JoraVision. Was een attractie waarbij je met n kabelbaan over de enorme dierenverblijven heenvloog.

Veel plezier en succes daar nog verder en hopelijk kom ik nog n keertje die kant op. In t voorjaar uiteraard. Na je verhaal geloof ik de winter daar wel. ;-)

Groeten,

Edwin

• 01 September 2013 - 22:13

Patricia :

Hey lauie wat een verhaal!! En ook weer spannend wat je allemaal gaat doen en wat er straks staat te gebeuren met de winter in aantocht maar ja je moet zo maar alles went.... Behalve een V...!!! Maar over mannen gesproken ik heb alleen maar mooie mannen gezien!!!!! Heb ik er zzeker een andere kijk op! Haha hey meissie héél véél plezier daar en tt gauw op mijn Vakantie adres!! XxxX mams

• 01 September 2013 - 22:13

Stefan En Mandy:

Heey Michael en Laura!

Klinkt superleuk! Vooral zoveel in de natuur zijn klinkt heel zweeds haha! Stefan en ik zijn al aan het bedenken wanneer we langs willen komen. Wij hebben herfstvakantie (sinds 6 jaar eindelijk weer herfstvakantie!;) ), dus misschien kunnen we dan langskomen? Nouja goed dat horen we wel!
    Lau, je studie klinkt superleuk. Nu begrijp ik nog beter wat je allemaal gaat leren! Toevallig heb ik vanmiddag een documentaire gekeken over 'leafcutter ants': het gaat over hoe deze 'miertjes' hun hele kolonie opbouwen en dat hebben ze nagemaakt om te kijken hoe dit in zijn werk gaat en hoe de taken zijn verdeeld. Het is op die documentairesite die ik op je facebook had gezet, echt een aanrader voor je met het zicht op je studie (ook al gaat het niet echt over ants: het is wel interessant en vooral leuk om te zien:) ).

Oh en als je eenmaal een auto hebt, dan komt het echt wel goed met de connectie tussen de stad! Gelukkig was er geen tuition fee in Zweden, dus dan kan je het ook zien als dat je dat geld gebruikt voor de auto ;)

Heel veel plezier nog! Wiij lezen graag jullie volgende avonturen en natuurlijk horen we graag hoe jouw studie is Lau!

Michael: Good luck with the re-take! You already know what kind of questions you will get, so maybe it will be a little easier ;) And good luck with finding a job!

Liefs, Stefan en Mandy

• 01 September 2013 - 22:54

Froukje:

Hey Laura,

Leuk om te horen dat het jullie goed bevalt in Zweden. Ik krijg zo ook wel heel veel zin om een keertje op bezoek te komen :-p. Heel veel plezier en succes nog!

Liefs,
    Froukje

• 06 September 2013 - 19:41

Danielle:

It sounds really awesome, and isnt it nice to catch up with your old hobbies. I reckon you made some amazing paintings.. And Micheal has less distraction this way aye? Anyway good look with the resit, and your future courses. Its really cool you need to live in a zoo for a while. I cant imaging how that would be. Have great fun, and im definitly going to visit you one day. Ow and dont forget to read 'de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween' its about your neighbourhood..

Danie

• 16 September 2013 - 15:39

Erica:

Nou, dat klinkt allemaal goed zeg, en wat een gezellige huiskamer. De konijnen mogen ook niet klagen.
    Reageer wat laat, net 2 weken terug uit Sark, dus niet meer gewend aan de compu
    ter :-) Geen pc, camera, gsm, radio, tv, geen klokken aan de muren....en dat bevalt! Moet hier weer wennen aan de elektronica......
    Erica.