Kerst, elanden knuffelen en onvoorbereid lesgeven - Reisverslag uit Åtvidaberg, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu Kerst, elanden knuffelen en onvoorbereid lesgeven - Reisverslag uit Åtvidaberg, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu

Kerst, elanden knuffelen en onvoorbereid lesgeven

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Lorrelau

10 Januari 2015 | Zweden, Åtvidaberg

Terwijl ik dit schrijf ligt er een dik pak sneeuw voor het raam, ligt Amber op een schapenvel voor de openhaard en Michael is nog wat blokken hout aan het halen in de schuur...
Het is soms net alsof we ons bevinden in een zoetsappige Zweedse film! Compleet met herten voor de deur, sneeuw stormen en houthak bezigheden.

Afgelopen weken hebben we het mega druk gehad, en nu eindelijk een 'rust' dagje waarin ook ik eigenlijk weer moet gaan beginnen aan mijn project. Maar zoals vele van jullie vast wel weten is dat zo ontzettend moeilijk na een paar weken vakantie! Ik hoop dat na het schrijven van deze update ik de motivatie weer een beetje terug krijg ;)!
Gelukkig komt het eind nu wel echt in zicht, het grootste deel van mijn eind verslag is geschreven, en ook heb ik mij gewaagd aan het statistiek gedeelte... nu nog een paar testjes en dan kan ik het laatste stuk gaan schrijven! Het werk bij de dolfijnen is volledig afgerond, tenminste, het praktische gedeelte dan. Op de laatste dag kwam er een journalist langs die een heel stuk over mijn project in een lokale krant heeft gezet, toch best bijzonder om eens op de voorpagina te staan!
Verder ben ik ook betrokken geweest bij een conferentie van een Europees bruinvissen onderzoeksgroep, en ga ik in maart mijn bevindingen presenteren bij een ander Europees zeezoogdieren onderzoeks conferentie.... spannend!

Een maand geleden hebben ik en Michael ons wederom weer aangemeld bij de engelse school in Linköping als inval docent. Michael was vorig jaar afgewezen omdat hij geen docenten diploma had, en hij dan toch niet bevoegd zou zijn om alleen lessen te geven.
Maar dit keer waren ze weer wel geïnteresseerd, en na de kerst vakantie zou er contact met ons opgenomen worden of ze ons nodig hadden of niet..... wordt vervolgd!

De kerstdagen hebben we met ons 3en in Nederland gevierd. Met een auto vol zooi zijn we eerst naar Kopenhagen gereden om daar bij een Nieuw Zeelands meisje en Nederlandse jongen te couchsurfen, wat echt super gezellig was! De dag erna hebben we, ondanks het slechte weer, Bremen bezocht, wat een erg gezellig klein stadje was. In Bremen sliepen we bij een wat stille teruggetrokken man in ons eigen kamertje, wat ik totaal niet erg vond, want ik was toch te moe om sociaal te doen :P!
De dag erna zou maar een kort ritje naar Nederland zijn... maar wat ik was vergeten... de files waar Nederland zo beroemd om is.... uiteindelijk een goed aantal uren later aangekomen dan verwacht vanwege de altijd zo gezellig drukke snelwegen rondom Amsterdam ;) "welkom terug!!"
Ondanks dat ik zelf niet veel had gepland zaten alle dagen bomvol met etentjes, familie, vrienden, wandelingen op het strand, nog meer etentjes en natuurlijk vuurwerk!
Amber heeft ook een ontzettend leuke tijd gehad, lekker rondrennen met haar nieuwe hondenliefde in het bos, keihard alle meeuwen op het strand achterna rennen en kerstrestjes opeten! Helaas was oud en nieuw echt een traumatische ervaring voor haar.... dus dat was dan weer minder leuk :(.
Toen we weer terug naar Zweden reden hebben we mama meegenomen. Met haar zijn we eerst naar Almelo gereden om daar te ontbijten bij Susan en Tjeerd (super lekker thanks!) En daarna bij Franzi in Kopenhagen op haar slaapbank te slapen, het was echt heel gezellig en we hebben een hoop gelachen, gegeten en gepraat onderweg! Met de ferry zijn we toen weer naar Zweden gevaren en hebben daar mama's jeugdvriendin bezocht, wat zowel een gezellig als emotioneel bezoek was.

Toen we eenmaal bij ons huis aan kwamen was het echt extreem koud, de olijfolie in de keuken was compleet bevroren en het duurde zeker een halve dag en veel hout tot het huis weer lekker warm was.
Ik en mam hebben tijdens deze dagen een elanden safari bezocht, een omheind stuk bos met 11 elanden die we mochten voeren vanaf een truck. Super leuk, aangezien de elanden direct hun mega grote koppen in de truck steken en je hele gezicht afsnuffelen, en zelfs bijna mama's telefoon opaten. Echt geweldig, wat een mooie lieve beesten!
Helaas was mijn oude konijn Stew erg ziek geworden tijdens de vakantie, nou had hij al veel problemen in de afgelopen 3 jaar, en sinds het verdwijnen van zijn geliefde Lela afgelopen zomer zat hij al niet lekker in zijn vel. Ondanks dat hij deze week lekker eten van ons had gekregen, en er lekker bijzat in zijn hoop hooi, had ik toch een bezoek aan de dierenarts geboekt... Helaas heeft hij dit bezoek niet eens meer gehaald, hij ging heel snel achteruit en voor we het wisten was hij al niet meer... gelukkig was hij al oud, en heeft hij een mooi leven gehad. Ik ben blij dat hij in ieder geval niet meer zielig alleen zit na het verdwijnen van Lela, wie weet zijn ze nu weer bij elkaar...

En nu even wat leuk nieuws! Deze week krijgen we plotseling telefoon van de engelse school, of we alsjeblieft allebei 's ochtens aanwezig konden zijn. Daar aangekomen bleek dat van ons allebei verwacht werd dat we een fulltime rooster van 2 docenten over zouden nemen, dus Michael geeft nu de wiskunde lessen van een onlangs ontslagen docent, en ik geef de lessen van een docent die deze maand iig nog ziek is. Voor we het wisten werden we allebei voor de klas gezet, zonder voorbereiding of wat dan ook... Nou heb ik ervaring als docent, maar Michael helemaal niet, en die moest ineens wiskunde les geven aan klassen van soms wel 30 puberende kinderen, en met boeken die voor een groot deel Zweeds zijn! Komplete shock natuurlijk en meteen al allebei een volle dag voor de klas. Gelukkig krijgen we wel goed betaald en blijven we dit werk iig deze maand nog doen naast onze studies, en volgende maand zien we wel wat de plannen van de school zijn, al hoorde ik al dat ze ons hard nodig gaan hebben! Ik geef nu zelf wetenschapslessen aan de oudere klassen. Dit houdt in dat ik natuurkunde, scheikunde en biologie lessen geef. Tot nu toe zijn de klassen best druk, maar wel gezellig. Veel studenten zijn buitenlands en er is soms best een groot verschil tussen de kennis van de leerstof en de kennis van het engels in de klas. Goede begeleiding is dus echt belangrijk.
Ondanks het onverwacchte drukke rooster zijn we er allebei erg blij mee, en leren we hier natuurlijk super veel van!

Laat de drukte maar beginnen! Amber zal tijdens deze dagen vooral door Rosa worden opgevangen, die toch op zoek was naar een part-time baan, dus dat komt mooi uit!
En nu moet ik echt gaan beginnen aan mijn eind verslag!!!

Hoop dat jullie allemaal fijne kerstdagen hebben gehad, en ik hoop jullie allmaal deze zomer te zien als wij weer tijdelijk in Nederland zullen zijn!

XXXjes van ons in de sneeuw!

  • 10 Januari 2015 - 16:06

    Lorrelau :

    Om alle fotos te kunnen zien moet je even op 'ga naar het overzicht' hierboven drukken, of op het mapje fotos links bovenaan! Veel plezier!

  • 11 Januari 2015 - 11:34

    Edwin:

    Leuk verslag weer! Tof jullie weer (even) gezien te hebben. Enneh...veel succes in het leraren-vak!! Zet 'm op!

  • 11 Januari 2015 - 13:22

    Erica:

    Mooi verslag! En wat een druk, maar afwisselend leven hebben jullie! Moedig ook vwb het lesgeven!
    Jammer van de nijnen, maar ze spelen nu met Gijs.
    Succes!!!!!!!!!!!!!

  • 11 Januari 2015 - 19:46

    Nicolette:

    Hi Lau, jeetje wat een terugkomst in de kou en meteen fulltime lesgeven, maar heel leuk. Ik zag al leuke foto's op FB voorbij komen, heel gaaf dat jullie de elanden hebben gezien! Heel veel succes met je verslag en benieuwd naar jullie volgende verhalen! xxx

  • 12 Januari 2015 - 08:57

    Patricia :

    hey lauie wat een bewogen verslag weer ik was er natuurlijk onderdeel van wat natuurlijk het belangrijkste is hahahahhha leuk leuk en nu weer op naar de volgende !! veel succes met het leraartje spelen !! xxx

  • 19 Januari 2015 - 22:04

    Irma:

    Hi Laura ( Micheal ) heb ik al geschreven. Ik en de rest van de "endetjes "vonden het ook erg gezellig om jullie weer te zien. Goede gesprekken met je gehad met name over je congress in Maart. Sucess daarmee en met het opdoen van docenten ervaring. Verslag was leuk om te lezen.
    Ik ga ook weer hout op ons vuurtje gooien. Tot ziens! Liefs tante Irma xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lorrelau

Op naar het volgende avontuur. Dit keer een iets grotere uitdaging.. Emigreren naar Zweden! Hier ga ik een Master studie in Applied Ethology and Animal Biology volgen, voor 2 jaar.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 19740

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 September 2015

Studeren en overleven in Zweden

01 November 2010 - 20 Juli 2011

Gannets and Jungle Laura... The incredible jouney

Landen bezocht: