In limbo, een vol verslag over de dolfijnen! - Reisverslag uit Åtvidaberg, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu In limbo, een vol verslag over de dolfijnen! - Reisverslag uit Åtvidaberg, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu

In limbo, een vol verslag over de dolfijnen!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Lorrelau

17 Juni 2014 | Zweden, Åtvidaberg

Inmiddels ben ik hard aan de slag om mijn thesis onderzoek mogelijk te maken! Makkelijker gezegd dat gedaan... want iedere week lopen we tegen het ene na het andere technische probleem aan. Inmiddels ben ik de enige persoon van mijn studiejaar die nog geen data aan het verzamelen is... Maar dat is mijn eigen schuld want, ik had bewust voor een uitdagend project gekozen, daar leer je natuurlijk het meest van en het verveeld nooit dacht ik ;)! Maar laat ik bij het begin beginnen, een aantal docenten maar ook onderzoekers van dierentuinen boden projecten aan, DE bioloog in Kolmården dierentuin presenteerde vol enthousiasme 2 projecten, 1 waarin bezoekers betrokken zouden worden, en een ander waarin het welzijn van de dieren wordt onderzocht doormiddel van camera's en zenders. Ik was geinteresseerd in beide projecten, en dus besloot hij vol enthousiasme een combinatie van deze projecten te verzinnen, en wel met zijn grootste passie, de dolfijnen. Klinkt natuurlijk helemaal geweldig, en dat is het ook! En wat gaan we nu dan uiteindelijk onderzoeken? Nou... om het simpel uit te leggen, dolfijnen, zoals de meeste van jullie wel weten gebruiken sonar om te communiceren en echolocatie om hun omgeving te herkennen, dolfijnen in het wild gebruiken constant hun sonar om de altijd nieuwe uitdagende omgevingen te verkennen die ze tegenkomen tijdens hun leven in het wild. Dolfijnen in een dolfinarium leven in een saaie, niet stimulerende omgeving en kennen deze omgeving zo goed dat echolocatie niet vaak nodig is, en vandaar dat ze dit dus veel minder doen dan wilde dolfijnen.
En het is natuurlijk zonde als wilde dieren hun natuurlijke gedrag verliezen, en dat wil de dierentuin hier ook voorkomen, en tegerlijkertijd hun omgeving wat spannender maken en het gebruik van de sonar stimuleren bij deze dolfijnen groep.
Wij hangen een aantal Dolfijn detectors (CPODs) met touwen aan de bodem van het dolfinarium, hier zullen de dolfijnen omheen moeten zwemmen, en natuurlijk kunnen ze er ook mee spelen, op deze manier wordt het gebruik van de sonar gestimuleerd (ze willen botsingen natuurlijk voorkomen) en geven we ze een aantal toffe speeltjes! Nou iedereen blij :)! Deze dolfijn detectors hebben een hydrofoon ingebouwd die de sonars opneemt en opslaat op een USB kaartje. Met een camera aan het plafond en een onderwater camera willen we de bewegingen van de dolfijnen opnemen en de relatie met de opgenomen sonars vergelijken, op deze manier kunnen we erachter komen of de dolfijnen de detectors als orientatie punten gebruiken, en hoe lang deze objecten interessant voor ze blijven.
Uiteindelijk willen we bezoekers vragen mee te doen aan dit onderzoek door middel van video opnamens en live observaties, hun zal worden gevraagd het gedrag van de dolfijnen te observeren en erachter te komen hoe belangrijk deze detectors voor de dolfijnen zijn.

Aangezien dit nog nooit eerder is gedaan, is dit natuurlijk vragen om problemen, en dus een hoop gedoe om de camera op de juiste locatie te monteren, 'm aan de slag te krijgen, de detectoren moeten op de bodem gemonteerd worden en dus heb je een aantal trainers nodig om en te duiken, en de andere dolfijnen weg te houden bij de duikers..... (ze zijn namelijk niet altijd zo lief als ze lijken en kunnen lelijk bijten!).
We zijn nu eindelijk bij de laatste stap gekomen met de voorbereidingen, en dan gaat het andere drama voor mij beginnen, het herkennen van de dolfijnen op lage kwaliteits live opnames, het verzamelen en analyseren van de data, programmeren van de cameras..... maar wel leuk hoor, heb het erg naar mijn zin :)!

Verder heb ik Nederland bezocht wat erg leuk was! Had besloten 1,5week te gaan en dacht dat dit wel lang genoeg zou zijn om iedereen te zien en tegelijkertijd lekker vakantie te vieren.... niet dus! Heb het echt mega druk gehad met familie uitjes, feestjes, verjaardagen, opas, omas, tantes noem maar op! Ik was compleet gesloopt na deze week, maar vond het echt heel erg leuk! Ben onderandere naar de Apenheul geweest met mams, Thom en Leonie, een zusjesdag compleet met paardentocht en tapas, een groots feest van tante Irma en oom Ronald wat superleuk was! Een dag naar de efteling met wat vrienden, een hele hoop thee gedronken op de bank bij een lief vriendinnetje, taart gegeten bij een verassingsfeestje helemaal in Almelo, en nog een helehoop andere drankjes, hapjes, terrasjes en weet ik het wat, kortom het was zeer geslaagd en ik zie jullie allemaal graag met de kerst weer :)!

Ook Michael is weer teruggekeerd uit Engeland, en heeft nu eindelijk 3 maanden vakantie na een paar maanden extreem veel studie (serieus echt extreem!) En aangezien het hier echt ziek heet is en superlekker weer proberen we zo veel mogelijk te zwemmen, kanoeen en vooral van dit mooie land te genieten :).
Onze nieuwe woonplaats zijn we nog steeds erg blij mee, de massas rode mieren in de tuin nemen we maar voor lief, de hoeveelheid herten, dassen, vossen en eekhoorns die we hier dagelijks zien maken dit leven in de bush bush toch weer helemaal goed!

En zoals ik altijd al zei, vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie allemaal gaat, en natuurlijk zijn jullie altijd welkom :)!! Altijd leuk om berichtjes terug te krijgen dus ik kijk ernaar uit!

Heel veel kusjes van ons uit Zweden!

PS.De fotos bij dit verslag zijn vooral bedoeld om dit verslag wat te verduidelijken en visueel wat aantrekkelijker te maken ;) check ze dus hieronder!

  • 17 Juni 2014 - 22:20

    Lorrelau :

    Trouwens, helemaal niet verteld waarom dit verslag limbo heet, bij het uitzoeken van een naam voor dit project kwamen we op verschillende namen uit die de woorden van het project bevatten, 1 ervan was LIMBO (acoustic landmark monitoring of bottlenose dolphins), maar uiteindelijk hebben we voor MAMBO gekozen. Aangezien het project nog een beetje in het niets zweeft vond ik LIMBO veel passender ;) maar dat vond Mats helaas toch een beetje té gek!

  • 17 Juni 2014 - 23:05

    Mama:

    het was weer een plezier om je verslag te lezen altijd weer leuk om te lezen hoe het je vergaat daar in he tmooie zweden !!! ik kom gauw weer even bij je langs ook om de dolfijnen te zien en waar je werkt
    en natuurlijk mother daughter quality time !!!! tt gauw !!! xoxoxoxooxoxoxooxoxoxooxoxoxooxoxoxooxo

  • 21 Juni 2014 - 12:02

    Nicolette:

    Wow Lau, super gaaf onderzoek!! Het is een enorme uitdaging, maar zoals je zelf al beschreef leer je hier het meeste van. Ik ben benieuwd hoe alles verloopt, maar geniet er ook van. Volgens mij doen jullie dat ook heel erg en ik ben blij keer op keer te lezen dat jullie het beide zo naar je zin hebben in Zweden. Het is een super mooi land en jullie zitten daar helemaal op jullie plek. Kan niet wachten om nog meer avonturen te lezen!
    Veel liefs, Nic

  • 24 Juni 2014 - 15:24

    Erica:

    Joh, wat een verhaal! En zooo interessant! Ik ben benieuwd. Wat fijn dat je dit allemaal mag en kan gaan doen! Hou me op de hoogte.
    xx erica.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lorrelau

Op naar het volgende avontuur. Dit keer een iets grotere uitdaging.. Emigreren naar Zweden! Hier ga ik een Master studie in Applied Ethology and Animal Biology volgen, voor 2 jaar.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 19731

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 September 2015

Studeren en overleven in Zweden

01 November 2010 - 20 Juli 2011

Gannets and Jungle Laura... The incredible jouney

Landen bezocht: