Toekomst plannen... wat nu? - Reisverslag uit Åtvidaberg, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu Toekomst plannen... wat nu? - Reisverslag uit Åtvidaberg, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu

Toekomst plannen... wat nu?

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Lorrelau

21 September 2014 | Zweden, Åtvidaberg

Zodra mensen om updates gaan vragen, besef ik altijd weer dat het veeel te lang geleden is sinds ik mijn laatste update schreef!
Dus bij deze!
De vakantie, en dus de lekkere warme zomer is weer voorbij, ondanks dat ik niet ECHT vakantie heb gehad, heb ik wel een hoop vrije dagen, en dus toch nog een hoop leuke dingen kunnen doen. Mandy en Stefan zijn een aantal weken langs geweest, en met zijn 4en + hond hebben we de archipelago van st. Annas bezocht. Echt een hele bijzondere omgeving, we hadden een roeiboot gehuurd voor een aantal dagen, en hebben rond de honderden eilanden gevaren. Iedere dag bezochten we rond de 4 eilanden die stuk voor stuk prachtig waren, en je soms een geweldig uitzicht op de zee gaven. Het water was heel apart, een beetje tussen zoet en zout water in.
Uiteindelijk is mijn mama ook nog een week langsgeweest, een lekker rustig weekje hier in de omgeving. Ze is ook nog mijn assistent geweest tijdens een onderzoeksdag bij de dolfijnen, ze vond het geweldig :)!
Het onderzoek gaat nu echt een stuk beter, relevante resultaten, goede videos, en een goedlopend wekelijks rooster met de dolfijntrainers die mij helpen.
Interessant genoeg ben ik er afgelopen week achter gekomen dat de dolfijnen het meest van echolocatie gebruik maken rond 1 tot 3 uur snachts! Wat echt totaal onverwachts was, en heb ook nog geen onderzoeken gevonden met vergelijkbare vondsten. De dolfijnsoort (atlantische tuimelaar) die we hier hebben is normaal gezien tijdens de dag actief en gebruikt echolocatie vooral rond de ochtend en avond uren. Het zou natuurlijk kunnen dat ze simpelweg de echolocatie gebruiken omdat het tijdens die uren het donkerst is, en ze niet graag tegen muren aan zwemmen, of ze houden geheime nachtelijke feestjes ;)! Hoe dan ook, erg interessant aangezien dit nog nooit is gezien in tuimelaars in gevangenschap, en dus zeker iets wat misschien voor publicatie zou kunnen doorgaan (ik hoop het!).
Verder heb ik een hoop tijd besteed aan het schrijven van een artikel voor Gabriel uit Nieuw Zeeland. Mijn eerste klad is inmiddels opgestuurd en wordt nu bekeken door een professor uit Israel die ons wilt helpen.Het gaat over de kop bewegingen van de Jan-van-Gent tijdens vlucht, landing en foerageren (zoeken van voedsel). Best heel pittig aangezien er weinig bekend is over het zicht en de visie van deze vogels. Er is dus weinig vergelijkings materiaal om over te schrijven... best heel pittig. Maar als dit eerste klad enigzins wordt goedgekeurd dan zal ik hier samen met Gabriel nog maanden mee bezig zijn, en zal het ergens in de toekomst gepubliceerd worden.
Wat betreft mij toekomst plannen... waar iedereen altijd zo benieuwd naar is (en ik ook), en veel te vaak hoor ik de vraag ' en wat kun je hier nou mee, wat ben je dan straks?' voorbijkomen.
Nou... mijn echte droombaan ligt in het behouden van de biodiversiteit op deze planeet, en dan in het speciaal het behouden van diersoorten, dit denk ik heel goed te kunnen combineren met educatie en kennis van het natuurlijke gedrag van dieren (en nog veel meer!).
Op het moment kijk ik al wat rond voor werk... en suprise suprise, er is zeer weinig aanbod! Maar natuurlijk vind ik het niet erg om eerst wat onderaan te beginnen, of als bioloog in een andere sector aan de slag te gaan, en tijdelijk als docent voor mbo, hbo of bachelors vind ik ook geen ramp. Momenteel heb ik op een klein aantal banen gereageerd, 2 in Engeland als project officer voor fok en conservation projecten via dierentuinen en natuurgebieden, en 2 PhDs over primates (kort samengevat, Jane Goodalls richting) in Azië (en vandaar dat de publicaties van mijn huidige projecten zo belangrijk zijn, want voor PhDs is veel competitie en een strenge selectie). Aangezien ik nog niet klaar ben met mijn studie, en een precieze datum nog onbekend is heb ik nog niet veel geluk gehad... maar misschien moet ik nog een beetje geduld hebben ;)! Maar dan snappen jullie misschien een beetje 'wat ik hier nou mee kan'.

Ook ben ik de laatste tijd heel geinteresseerd in acoustisch onderzoek met zeezoogdieren, ik weet dat er goed betaalde banen in te vinden zijn, er is alleen veel competitie en de cursussen die verplicht gevolgd moeten worden zijn erg duur, misschien iets om achter aan te gaan zodra ik klaar ben.

Michael gaat ook lekker met zijn studie, hij is nu net begonnen met zijn laatste jaar, een super technisch jaar met een groot project en heel veel wiskunde. Maar hij vind het leuk, en gelukkig voor hem is er een overvloed aan goed betaald werk (had ik nou ook maar engineering gestudeerd :( ). Dus aanstaande juni gaan we allebei actief op zoek naar een baan, en locatie om te wonen! Spannend!!

Met Amber gaat alles ook goed, we zijn laatst begonnen met een cursus speurwerk, zodat ze haar talentvolle neus kan gaan gebruiken op momenten dat wij dat willen ;). Ze is op het moment aan het leren om haar knuffel egeltje in het bos te zoeken via de geur, ze kan het echt goed, maar ze snapt nog niet dat ze deze dan naar ons toe moet brengen, in plaats daarvan gooit ze het ding in de lucht en kijkt dan vol afwachting naar mij voor een snoepje. Volgende stap is het opsporen van een 'vermist' persoon in het bos (altijd handig!).

Ohja, we hebben deze maand een huisgenootje, Anna, uit Parijs. Helaas liep haar plan om haar thesis in Australië te doen niet helemaal goed, dus moest ze in een korte tijd weer naar Zweden verhuizen. Aangezien ze geen kamer had woont ze nu in ons kantoortje. Maar gelukkig is Anna heel gezellig, en ze kan lekker koken, dus wij klagen niet :)!! Over 1,5 week verhuist ze naar haar eigen appartement, en dan zijn we weer met zn 3tjes!

De herfst komt er al weer aan, de afgelopen week super lekker nazomers weer gehad. De herten zie je bijna iedere dag door de tuinen lopen, op zoek naar appels (en er zijn er veeeeel)! En alles begint voorzichtig geel te kleuren.

Tijdens de kerst ben ik van plan om naar Nederland te rijden met de auto, zodat ook Amber en Michael tegelijk met mij mee kunnen reizen. Ik hoop dit keer wel genoeg tijd te hebben om iedereen te zien! Ik hou jullie op de hoogte!!

Hoop dat dit verslag niet TE technish is, en niet te saai... hoop volgende keer wat spannendere verhalen te kunnen schrijven :D!!
Hoop dat alles goed met jullie gaat, en ik hoop jullie allemaal snel te zien!

XXXjes van ons allemaal!!

  • 21 September 2014 - 17:40

    Tanteje Irm:

    Hi Laura, Micheal ,

    leuk weer wat te lezen over je studie, loopbaaan mogelijkheden en verdere ontwikkelingen.
    Zeker spannend en geduld zal een schone zaak zijn in die zin. Maar waar er een wil is ...

    Ik moet gaan koken nu maar zal eerdaags schrijven. groetjes je tantejee

  • 22 September 2014 - 10:14

    Patty:

    Hahaha: "Hoop dat dit verslag niet TE technish is, en niet te saai... hoop volgende keer wat spannendere verhalen te kunnen schrijven "
    Dit is super leuk om te lezen!

  • 22 September 2014 - 13:36

    Erica:

    Hallo Lau,

    Nou, mij heb je niet verveeld hoor! kan me niet lang genoeg zijn. Heel interessant.
    Fijn dat het met jullie allemaal zo goed gaat.
    xErica.

  • 22 September 2014 - 14:11

    Froukje:

    Wauw, goed bezig Laura en Michael! Leuk om te horen dat het nog steeds goed met jullie gaat in Zweden.

  • 09 Oktober 2014 - 19:30

    Patricia :

    heb net wat geschreven maar zie t opeens niet terug ,,..... altijd leuk om wat over jullie te lezen hoe alles zo lekker gaat met de studies maar nog leuker is t om net Skype te horen en live is nóg leuker ....!! veell liefs mom xxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lorrelau

Op naar het volgende avontuur. Dit keer een iets grotere uitdaging.. Emigreren naar Zweden! Hier ga ik een Master studie in Applied Ethology and Animal Biology volgen, voor 2 jaar.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 19725

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 September 2015

Studeren en overleven in Zweden

01 November 2010 - 20 Juli 2011

Gannets and Jungle Laura... The incredible jouney

Landen bezocht: