Een geluk bij een ongeluk - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu Een geluk bij een ongeluk - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu

Een geluk bij een ongeluk

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Lorrelau

27 Februari 2014 | Zweden, Brokind

Inmiddels alweer 2 maanden niks van ons gehoord... surprise surprise, we leven nog en hebben de winter overleeft!! Na mijn laatste update is er heel wat gebeurd, hebben we kerst gevierd met een groepje vrienden, gewoon lekker met zijn drietjes en met nichtje Nicolette! Gek genoeg geen witte kerst, dus onze ijsvis en husky tocht plannen hebben we aan de kant geschoven. In plaats daarvan zijn we met Nic gaan kanoën, kamperen in een klein hutje, en hebben we oud en nieuw in the middle of nowhere gevierd. Weer eens wat anders zeg maar. Een paar dagen na oud en nieuw begon de sneeuw weer, erger dan ooit. Overal een dikke witte laag en het hele meer voor ons huis was bevroren.
Mijn auto had er al heel snel genoeg van en 1 morgen startte die niet meer...
Wij zijn geen auto experts, dus daar sta je dan, met een kapotte auto in een klein plaatsje... de dichtsbijzijnde garage is 20 minuten rijden, en om een sleepwagen te regelen en daarna in de garage te laten fixen, kostte bijna net zoveel als dat de hele auto me ooit gekost heeft... Daar werden we niet zo blij van. Gelukkig kwamen Google en Youtube to the rescue, hebben we veel gelezen en filmpjes bekeken en zelf de auto gefixt (meeste credit gaat naar Michael), een nieuwe batterij en ruitenwissersmotor deed wonderen en de auto rijd weer helemaal perfect! Je bent wel een paar dagen bezig, maar dit scheelt toch weer een paar honderd euro, en je leert er een hoop van :)!

Verder heb ik afgelopen maand met mijn studiegenoten in het hostel van de dierentuin gewoont. Hier kregen we iedere dag les over alles wat er achter de schermen in een dierentuin gebeurd. We hebben het vooral veel gehad over het fokken van dieren voor het behoud van diersoorten, veel genetica en management maar ook ziekte preventie en noem maar op. Een aantal dagen zijn we mee geweest met de dierenarts, hebben we geholpen met het vervoeren van wat Gnoe's en het inslapen van een Eland antilope. Hoop geleerd en veel gezien dus!!

Momenteel is het weer compleet omgeslagen, hoe snel de winter zijn intree maakte, zo snel is de lente nu opeens begonnen... tenminste, ik juig nog maar niet te hard! De afgelopen dagen is het plotseling 7-10 graden, alle sneeuw gesmolten, vogeltjes fluiten en de eerste bloemetjes zijn een feit.

Op het moment zijn we begonnen met een nieuw vak, in situ conservation. Het gaat over het behoud van natuur in het algemeen, over de hele wereld. Best deprimerend als je al die cijfers zo ziet, en hoe snel alles achteruit gaat... Daar wordt je best een beetje moedeloos van. Iedere dag verdwijnen er 36.000 voetbalvelden aan bos, en per dag sterven er bijna 100 soorten uit. En de populatie en economie groeit maar en groeit maar... en het vooruitzicht is niet heel positief, nouja ik ga jullie hier niet te veel mee vervelen ;) we weten natuurlijk allemaal wel hoe we dit kunnen verkomen, maar het eten van vlees (de grootste bijdrage voor het verdwijnen van regenwouden) is iets waar mensen de komende jaren nog niet gaan minderen, want ja.. het is natuurlijk veel te lekker! haha! Om even een mythe uit de wereld te helpen, vlees eten is niet nodig, je hebt het echt niet nodig, en is in veel gevallen zelfs ongezond. Dus wil je gezonder leven, en het klimaat een handje helpen...?! :D

Nou nu weer even wat leuks! Afgelopen weken zijn we op een aantal excursies geweest, we hebben data verzameld over de biodiversiteit die aanwezig is in een productie bos, en die vergeleken met een beschermd bos. Heel interessant. Beetje jammer dat 1 van deze bossen bezaaid ligt met rotsen, en ik daar heel naar van af viel en door mijn enkel ben gegaan. Het deed zo'n pijn dat ik bijna flauw viel midden in dat bos..! Het is nog steeds dik maar al een stuk beter.

Met Amber gaat ook alles goed, ze leert al heel veel en iedere dag ben ik bezig met haar training, buiten heeft nog veel tijd nodig maar ze is slim en leert erg snel, ze is natuurlijk al perfect, maar ik hoop dat ze in de loop der tijd helemaal flawless is ;)! Ze is echt een schat, ik neem haar regelmatig mee naar eetentjes, verjaardagen en laatst een school excursie, ze is zo lief en rustig, iedereen vind haar een schat! Op het moment ligt ze met haar hoofd op mijn schoot, lekker te slapen, 1 van haar meest favoriete bezigheden. 1 van haar beste talenten tegenwoordig is het openen van deuren. Dankzij dit talent heeft ze zichzelf al een aantal malen uitgelaten als wij de deur niet op slot hebben gedraaid. Ook als Michael met zijn studie bezig is in het kantoor, opent ze soms de deur om even te checken of hij nog leeft ;). Ze is echt een ondeugend monstertje, maar we zijn helemaal gek op haar, beste keuze ooit!

Over 2 maanden ben ik alweer klaar met al mijn vakken, dan hoef ik alleen nog maar een thesis af te ronden en dan krijg ik als het goed is mijn diploma in handen :) het gaat zo snel! Mijn thesis ga ik doen in de dierentuin, ik zal de volgende keer hier alles over vertellen, ik heb er iig heel veel zin in!! Met Michael zijn studie nog steeds goed, eigenlijk niet veel nieuws, hij heeft het ontzettend druk maar is nog steeds erg enthousiast.

Hoop dat alles goed met jullie allemaal gaat, ik zie jullie heel snel in het echt want ik kom ergens in mei naar Nederland :)!!!

XX van ons!

  • 27 Februari 2014 - 23:11

    Edwin:

    Hey daar!


    Leuk weer wat van jullie te horen! Zo te lezen leuke en leerzame avonturen in het Hoge Noorden.

    Sterkte met je enkel, Lauw! Beterschap!

    Heb vanavond overigens vis gegeten. Mag dat wel...? :-)

    Heb alle vertrouwen in het behalen van je diploma, maar voor de zekerheid: good luck!

    Hier alles prima. Kwakkelwinter, veel regen, veel goud tijdens winterspelen, Leiden in rep en roer door het plaatsen van een pedofiel en Koning Willem-Alexander heeft een nieuwe dienstauto met koelkastje. Kortom, z'n gangetje...

    Tot in mei!


    Groeten,

    Edwin.

  • 28 Februari 2014 - 08:02

    Patricia:

    Hey lauie wat een leuk verslag weer!!!! Als je het verteld met Skype, dan weet je sommige dingen niet meer en nu kanje t lezen dan begrijp je het wat beter haha wij en ikke vooral zien uit naar jou komst in mei want ik mis je wel hoor!!! Wanneer is je diploma uitreiking dan?? Nou meissie tt horens en ziens en groeten aan Michael knuf aan Amber

  • 28 Februari 2014 - 08:14

    Laura:

    Hee Lau!
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Jullie maken een hoop mee! Superleuk dat je in mei naar NL komt, ik zeg: met z'n allen picknicken bij het Valkenburgse meer :)
    Hoe knap dat jullie de auto zelf gefixt hebben, geniaal! Hier gaat alles z'n gangetje, zoals ik Ed ook al zag schrijven en hier lijkt de lente langzaamaan ook te beginnen!
    Nou Lau, groetjes aan Michael en tot in mei! Xxx

  • 01 Maart 2014 - 12:17

    Nicolette:

    Hey Lau,

    super leuk om te lezen wat de afgelopen tijd hebt beleefd. Vooral met je nichtje was zeker erg leuk ;) lol. Maar ik ben aan het mindere met vlees en eet bijna alleen maar biologisch, ik ben erg zelf in ieder geval al heel blij mee. Fijn dat alles goed gaat en dat Amber zich zo goed ontwikkeld! Zo'n lieverd, mis haar best wel. Gezellig knuffelen met een hond is er hier niet bij!

    Wel echt goed dat je diploma zo snel al krijgt, de tijd is echt voorbij gevlogen. Gezellig dat je in mei komt, moeten we meeten! Met je enkel al beter?

    xxx en groetjes aan Michael en Amber!

  • 03 Maart 2014 - 15:34

    Erica:

    Hallo Lau,
    Hopelijk gaat het beter met je enkel! Narigheid!
    En bijna klaar met de studie, gefeliciteerd alvast!
    En wat een droppie van een hond, een lieverd.
    Hier hebben we niksie winter gehad..jammer, want ik hou er wel van. Het is hier ook voorjaar in volle glorie, maaaarrr...maart roert zijn staart.

    Wij, Steef, Sebas en ik, hopen je snel te zien in mei.
    En zoveel anderen....hopelijk is er tijd voor.
    Groetjes,
    Erica.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lorrelau

Op naar het volgende avontuur. Dit keer een iets grotere uitdaging.. Emigreren naar Zweden! Hier ga ik een Master studie in Applied Ethology and Animal Biology volgen, voor 2 jaar.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 19726

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 September 2015

Studeren en overleven in Zweden

01 November 2010 - 20 Juli 2011

Gannets and Jungle Laura... The incredible jouney

Landen bezocht: