In gevecht met de sneeuw, en gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu In gevecht met de sneeuw, en gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Brokind, Zweden van Lorrelau - WaarBenJij.nu

In gevecht met de sneeuw, en gezinsuitbreiding

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Lorrelau

16 December 2013 | Zweden, Brokind

En toen zaten we hier alweer 5 maanden!
7 december hebben we Amber uit Stockholm opgehaald, onze eerste echte eigen hond. Ze had een vreselijke traumatische dag achter de rug, en dat was duidelijk te zien aan haar grote zielig kijkende ogen, en het staartje tussen haar poten. Nou hadden wij ook een hoop gedoe achter de rug om in Stockholm te komen. De dag ervoor was er namelijk een sneeuw storm, met een laag sneeuw van 40cm als gevolg. Eerst moet je de auto uit de garage graven, en daarna nog zorgen dat je op de weg blijft. Gelukkig waren de meeste wegen sneeuw vrij. Toch veel ongelukken gezien, dus best spannend!
Maar goed, terug naar Amber en haar traumatische dag. Toen we in Arlanda Stockholm aankwamen werden we opgewacht door iemand van de organisatie, met haar wachtte we op een vrijwilligster van het asiel die de hond mee nam.
Ik was ontzettend zenuwachtig, en heel benieuwd!!
En daar was ze dan! In haar hok door de douane heen. Ze had een felgele jas aan voor de kou, en keek ontzettend zielig. Toen ze haar hokje uitkwam hing haar koppie naar beneden en haar staart tussen haar pootjes. En toen de rit terug, ze negeerde ons compleet, was helemaal in haar eigen wereld. Toen we thuis kwamen ging ze direct slapen.
'S ochtens had ze eindelijk oog voor ons en haar nieuwe huis, alles werd hevig besnuffeld, en ze wilde vooral veel geknuffeld worden. Toen ze haar berg met speeltjes zag werd ze helemaal enthousiast, net een klein kind met kerstmis. Alles werd door de lucht gegooid en uitgeprobeerd.
Ze was eerst erg bang om te wandelen, alles was eng, ieder geluidje, ieder dingetje, en het hielp natuurlijk ook niet dat ze door bergen sneeuw moest springen. De eerste dagen dus alleen wandelen in onze tuin.
Ze is nu ontzettend vooruit gegaan, is compleet verliefd op ons, vind wandelen heerlijk, vooral in het bos waar ze lekker los rent, en is al goede vriendjes met onze oppas-hond.
Ze is ook niet moeilijk, slaapt veel door de dag, luisterd al goed, en vind het heerlijk om gewoon lekker op de bank te knuffelen. Een geweldig beest is het, we zijn heel erg blij met haar!

Nou en nu even wat anders... de sneeuw is alweer weg, tenminste, voorlopig... het is nu weer 7 graden overdag. Het is niet lang licht, om 3 uur begint de zon al onder te gaan, en om 4 uur smiddags is het pikke donker, en pas om 8 uur sochtens is de zon weer terug. Het is wel even wennen, ik merk dat ik sneller moe ben, en je plant je dag echt om deze tijden heen. Die paar uurtjes zon. Ik ben ergens wel blij dat de sneeuw weer even weg is. Mijn auto is al 3 keer vast komen te zitten in de sneeuw, en op de weg moet je zo opletten. De konijnen moesten we uitgraven, die zitten wel lekker warm, hebben eigenlijk nergens last van.
Een witte kerst zou natuurlijk wel leuk zijn, vanaf volgende week mag het wel weer komen, dan heb ik namelijk 3,5 week vakantie :) !!

Verder gaat alles goed met studie, het onderzoek in de dierentuin heb ik gedaan met de Chimpanzees, we moesten erachter komen of Chimpanzees links of rechts handig zijn, aangezien hier verscshillende theorieen over bestaan. We kwamen er achter dat de oudere dieren vaak of links, of rechts handig zijn, en de jongere dieren beide handen en armen evenveel gebruiken. Ondanks de gelijkenissen, toch heel anders als bij mensen. De dierentuin is prachtig. En het hostel waar we sliepen was geweldig, we hadden zelfs onze eigen bioscoop!

De kerstsfeer zit er hier al aardig in, alle huizen zijn versierd, waaronder die van ons met een kerstster en een mini kerstboompje (een beetje minimaal maar vind het zelf wel prima ;) ). Afgelopen zondag was ik uitgenodigd door het gezin waar ik op de kinderen pas. We zijn naar de kerk geweest om een Lucia concert bij te wonen, 2 van de kinderen zaten in het koor, dus dat moest ik natuurlijk zien. Ik ben niet echt kerkelijk, maar vond het echt heel leuk! Het is een hele happening hier blijkbaar, veel mensen gaan er naar toe met hun families.
Het koor bestond uit ongeveer 20 jonge kinderen, allemaal met een kransje in hun haar. 1 van de kinderen is het middelpunt, zei heeft 5 kaarsen op haar hoofd (ja best eng!). Ze zingen allemaal kerstliedjes, in het zweeds natuurlijk, best heel mooi met die hoge stemmetjes. Sommige liedjes bestaan ook in Nederland, dus dat was wel grappig. Er was ook een koor met volwassenen, erg mooi allemaal, leuk om ook eens deze traditie bij te wonen.

Verger geef ik aanstaande donderdag een kerstdinee hier in huis. Iedereen neemt wat lekkers mee, we zetten een lange tafel met kaarsen beneden in de kamer, de openhaard aan, en wat kerstmuziek op.
Iedereen wil de herten hier zien, en hopelijk wat elanden, dus gaan we snachts aan de wandel. Er lopen er hier genoeg, iedere dag, dus die zien zeker.

Nou verder gaat eigenlijk alles goed, met onze studies ook, nog steeds goede cijfers, en nog steeds naar mijn zin :) !

Ik post wat foto's van het sneeuw landsschap en van Amber!

Alvast hele fijne feestdagen iedereen!!

Hoop dat alles goed met jullie gaat :)

X van ons

• 16 December 2013 - 19:09

Patricia :

natuurlijk weer een heel mooi verslag met hele mooie fotos!! leuk dat je de kerk ook mooi vond met de liederen en lichtjes !!!
    en nu op naar je kerst diner !! wel gezellie en hoop dat je veeeeeel elanden tegen komt ...ben wel jaloers maar hopelijk kom ik ook eens als ze er zijn !!ga je nog wat leuks doen met kerst zelf ?? het is vast maar 1 dag daar !! maar straks een leuke bijkomstigheid in de vorm van je nicht nicolette die langs komt op 2de kerstdag en dan ga je leuke dingen doen ....spannend hoor !!
    veel liefs van je mama xxxxx love U

• 16 December 2013 - 22:58

Je Tanteje Irma:

Hallo Laura en Micheal,

Volgend berichtje stukje in het zweeds??? W at leuk om alles te horen! goed dat beide studies goed gaan. Eerst over amber , had ze al wat training gehad of gaan jullie haar wat bij brengen? Sneeuw kennen we hier nog niet , raar maar nog maar 1 keer vrieskou gehad .
    Die storm die jullie hadden hebben wij hier ook gehad en daarvoor in Oktober, wij hier in de polder waren echt bijna van google maps gewaaid! :)). dak pannen en stoelen vlogen echt ver!
    Zo met ons bedrijf gaat het goed, Ronald heeft een zolder laten ouwen in het al grote pand, om boilers ook zelf te gaan produceren, dat is de opslag tank voor de warmte .
    Beneden heeft hij een RD ( reseach and development ). Hij is nu verschillende gassen aan het testen, argon, xenon, krypton om de absorber mee te vullen..rest is heel technisch . Roel gaat beter na operatie, begon al weer gauw bij zijn baan, Priva ( tuinbouw techniek en luchttech). Maurice 1e examens zijn goed. Daan gaat ook goed . Ik ben nu veel op maag ,darm lever afdeling aan het werk ..veel zwaar zieke mensen met grote maag/ darm operaties liggen( bijna allemaal kanker) . , De B en B loopt ook wel lekker. Oma en opa zijn verhuisd, daardoor Oma wat verward, wat weer moeilijk is voor opa.
    groetjes en tot horens, hugs from me to you and micheal. x Irma